Niedawno ukazał się na naszym blogu artykuł o regulatorach obrotów, w którym skupiliśmy się na ich podziale (szczotkowe, bezszczotkowe, lotnicze, samochodowe, sensorowe, bezsensorowe itd.). W dzisiejszym materiale zagłębimy się w tematykę związaną z programowaniem regulatora, a za przykład posłuży nam lotniczy, jednokierunkowy regulator 30A marki GPX Extreme do modeli samolotów rc i zdalnie sterowanych helikopterów dostępny w ofercie hurtowni modelarskiej Gimmik.
Przy zakupie regulatora rc (ESC) do swojego modelu bierzemy pod uwagę czy jest to regulator do samochodu rc, samolotu zdalnie sterowanego, łodzi na pilota czy może helikoptera, następnie sprawdzamy czy jest to regulator do silników szczotkowych czy też do silników bezszczotkowych, bierzemy pod lupę jego wydajność prądową aby pokryć z nawiązką zapotrzebowanie silnika, sprawdzamy z jakim typem akumulatorów pracuje. Regulatory dostępne w sprzedaży są zaprogramowane przez producenta. Na szczęście, w przypadku tych bardziej zaawansowanych regli nic nie stoi na przeszkodzie, aby móc samemu zmienić ustawienia domyślne regulatora obrotów i przystosować go do swoich osobistych preferencji. Możemy zrobić to na dwa sposoby: pierwszy, prostszy, to zakup karty programującej kompatybilnej z daną marką regulatorów. Kolejny sposób nie wymaga zakupu dodatkowych akcesoriów do regulatora, bowiem regulator można zaprogramować również z nadajnika rc, i na tym drugim sposobie skupimy się w dzisiejszym materiale. Czego będziemy potrzebowali? Oczywiście regulatora obrotów marki GPX Extreme oraz aparatury rc zbindowanej z odbiornikiem.
Regulator GPX, którego programowanie opisujemy w dzisiejszym materiale, jest regulatorem uniwersalnym i kompatybilnym ze zdecydowaną większością silników bezszczotkowych dostępnych na rynku. Posiada on fabryczne odcięcie dla zaprogramowanego napięcia krytycznego, zabezpieczenie przed przegrzaniem (w przypadku gdy temperatura regulatora przekroczy 110 stopni C, napięcie wyjściowe jest automatycznie redukowane); zabezpieczenie przed utratą sygnału (utrata sygnału do 1 sekundy sprawi że napięcie wyjściowe jest automatycznie redukowane; utrata sygnału powyżej 2 sekund całkowite odcięcie napięcia). Regiel posiada też zabezpieczenie przed problemami ze startem – jeżeli silnik nie wystartuje w czasie 2 sekund, napięcie wyjściowe jest całkowicie odcinane. Ustawienia domyślne regulatora GPX są następujące:
-Hamulec: wyłączony
-Typ akumulatora: LiPo i LiIon;
-Sposób odcięcia przy niskim napięciu: redukcja mocy;
-Progi odcinania napięcia: niski, średni (domyślny), wysoki (dla LiPo i LiIon 2,6V / 2,85V / 3,1V na celę);
-Kąt wyprzedzenia (timing silnika): niski;
-Tryb startu (krzywa startu): normal (tryby soft i super soft są zalecane dla helikopterów).
Aby zaprogramować regulator (ESC), należy przejść 4 etapy, czyli:
-wejść w tryb programowania,
-wybrać tryb programowania,
-ustawić odpowiednie wartości dla ustawień, które nas interesują,
-wyjść z trybu programowania.
Bardzo ważnym etapem jest zaprogramowanie zakresu pracy drążka gazu. W tym celu należy:
-uruchomić nadajnik i przesunąć drążek gazu do położenia maksymalnego (max. wychylenie w górę),
-trzymając drążek w tym wychyleniu, podłączyć zasilanie regulatora rc,
-po 2 sekundach regulator zasygnalizuje dwoma dźwiękami potwierdzenie wejścia w tryb programowania,
-po wejściu w tryb programowania, regulator wyda cztery kolejne dźwięki i w tym momencie drążek gazu należy wychylić do pozycji minimalnej (gaz na 0%). Wówczas regulator wyda kolejny dźwięk, co oznaczać będzie, że zakres pracy drążka przepustnicy został ustalony, a regulator jest w trybie programowania,
-po sekundzie usłyszymy wejście w tryb potwierdzenia ustawień – regulator wyda 3 rosnące dźwięki.
Po wykonaniu powyższych kroków, nasz regulator ma zaprogramowany zakres pracy drążka gazu i możemy przejść do właściwego programowania naszego regla:
1. Wejście do trybu programowania:
-po włączeniu nadajnika ustaw drążek gazu w górnej pozycji (gaz na 100%),
-podłącz zasilanie do regulatora po czym odczekaj 2 sekundy. Kiedy usłyszysz czterokrotnie powtórzony podwójny dźwięk (bip bip), będzie to oznaczać, że regulator wszedł w tryb programowania.
2. Jesteśmy w menu, w którym możemy dokonać programowania jednej z dziewięciu pozycji. Po przejściu do trybu programowania, regulator będzie sygnalizował kolejno 9 różnych dźwięków odpowiadających 9 kolejnym ustawieniom trybu pracy regulatora. Aby wybrać konkretne, interesujące nas ustawienie, należy podczas odgrywania danego dźwięku przesunąć drążek gazu to minimalnego wychylenia (gaz na 0%). Schemat dźwięków przedstawia poniższa tabela:
1 | bip | hamulec | 1 krótki sygnał |
2 | bip-bip | typ akumulatora | 2 krótkie sygnały |
3 | bip-bip-bip | tryb odcięcia akumulatora | 3 krótkie sygnały |
4 | bip-bip-bip-bip | ustawienia trybu odcięcia prądu | 4 krótkie sygnały |
5 | biiip | timing silnika | 1 długi sygnał |
6 | biiip-bip | krzywa gazu | 1 długi i 1 krótki sygnał |
7 | biiip-bip-bip | tryb pracy (Governor) | 1 długi i 2 krótkie sygnały |
8 | biiip-bip-bip-bip | kierunek obrotu silnika | 1 długi i 3 krótkie sygnały |
9 | biiip-bip-bip-bip-bip | domyślne ustawienia fabryczne | 1 długi i 4 krótkie sygnały |
3. Ustawienie trybu programowania:
Kiedy już wejdziemy do trybu programowania konkretnego ustawienia, regulator zacznie wydawać w kółko 4 zapętlone dźwięki które oznaczają 4 różne opcje dla danej funkcji. Aby ustawić interesującą nas wartość, trzeba ponownie przesunąć drążek gazu w górną pozycję (gaz na 100%) podczas odgrywania jednego z czterech dźwięków. Z pomocą przyjdzie tutaj poniższa tabelka objaśniająca zachowanie regulatora podczas odtwarzania dźwięków interesujących nas ustawień:
Funkcja | 1 krótki | 2 krótkie | 3 krótkie | 4 krótkie |
Hamulec | OFF | ON | – | – |
Typ akumulatora | NiMH/NiCD | LiPo/LiIon | – | – |
Tryb cut-off | Zwolnienie | Odcięcie | – | – |
Próg cut-off | Niski | Standard | Wysoki | – |
Timing silnika | Niski | Standard | Wysoki | – |
Krzywa gazu | Bardzo miękki start | Miękki start | – | – |
Tryb Governor | RPM off | RPM on | – | – |
Kierunek pracy silnika | Naprzód | Wstecz | – | |
Przywracanie ustawień fabrycznych | Przywróć | – | – | – |
Wybór i zapisanie danego ustawienia zostanie potwierdzone poprzez wydanie jednego specjalnego sygnału przez nasz regulator. Po tym sygnale regulator powróci do 2 etapu programowania.
4. Wyjście z trybu programowania
Aby wyjść z trybu programowania, trzeba odłączyć zasilanie regulatora. Odłączenie zasilania spowoduje zapisanie ustawionych wartości.
Procedura programowania regulatora jest praktycznie identyczna dla każdego programowalnego regla dostępnego na rynku. W zależności od producenta, różnice mogą polegać na innej kolejności ustawień trybu pracy regulatora oraz innej kolejności poszczególnych trybów programowania.
Mam nadzieję, że powyższy materiał w przejrzysty sposób wytłumaczył, w jaki sposób należy programować regulator marki GPX Extreme.
Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis