Skok śruby napędowej

Osoby rozpoczynające swoją przygodę z modelarstwem zdalnie sterowanym często zderzają się z ogromną ilością nowych pojęć i terminów, o których do tej pory nie mieli żadnego pojęcia. W dzisiejszym artykule przybliżymy zagadnienie, jakim jest skok śruby w motorówkach zdalnie sterowanych.

Nie ma złotego środka w jaki sposób dobrać śrubę napędową do swojej łódki rc, niezależnie czy to motorówki czy łodzi zanętowej. Śrubę należy dobrać indywidualnie według określonych potrzeb użytkownika. Przy doborze odpowiedniej śruby, zalecamy zakup kilku o różnych rozmiarach (średnica, skok) oraz sprawdzanie parametrów jakie chcemy osiągnąć używając odpowiednio każdej z zakupionych śrub. Podczas tego procesu ważne jest sprawdzanie temperatury silnika rc – jeśli ten się zbytnio przegrzewa, oznacza to, że śruba jest źle dobrana.

Najważniejszymi parametrami śrub napędowych są średnica oraz skok. Średnica jest to odległość mierzona w poprzek okręgu zataczanego przez końce łopatek podczas obrotu śruby. Z reguły śruby o większych średnicach stosuje się dla łodzi cięższych i wolniejszych, zaś do lekkich i szybkich łodzi stosuje się śruby o małych średnicach.

Drugim bardzo istotnym czynnikiem jest skok śruby. Jest to odległość o którą śruba mogłaby się przesunąć podczas jednego obrotu, gdyby poruszała się w miękkim ciele stałym. Dla przykładu, śruba o oznaczeniu M3 42×29.5L to śruba lewoskrętna mocowana na gwint wału M3 o średnicy 42mm i skoku 29.5mm. Teoretycznie, śruba ta mogłaby podczas jednego obrotu wałka przesunąć łódź o 29,5mm do przodu. W praktyce, ze względu na poślizg na śrubie, odległość ta może być od 5-15% mniejsza. Dla danego silnika, który ma pracować z zadaną prędkością obrotową, im szybciej ma płynąć łódź, tym większy jest jej wymagany skok. Im większy skok śruby, tym jest ona szybsza ale radzi sobie z mniejszą masą, a im śruba ma mniejszy skok, tym jest wolniejsza, ale radzi sobie z większą masą.

Średnica i skok śruby napędowej

Dobierając odpowiednią śrubę do łodzi, musimy znać parametry uprzednio stosowanej śruby napędowej. Jeśli silnik podczas pływania bez problemu wkręca się na maksymalne obroty, to możemy zwiększyć skok śruby i dzięki temu uzyskać większą prędkość maksymalną. Jeśli zaś okaże się, że po zabiegu wymiany śruby, łódź pływa powoli, nie wkręca się na maksymalne obroty bądź robi to zbyt długo, należy zmniejszyć skok śruby aby silnik przy obecnym obciążeniu mógł wkręcić się na maksymalne obroty.

Mam nadzieję, że powyższy artykuł pomógł zrozumieć czym jest skok śruby. W ofercie hurtowni modelarskiej Gimmik znajdziemy wiele rodzajów śrub napędowych: dwułopatowe, trzyłopatowe, czterołopatowe, przelotowe, nieprzelotowe, śruby carbon, ale o różnicach i zależnościach między nimi napiszemy odrębny artykuł.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.